75 ROCZNICA LĄDOWANIA W NORMANDII
Taki widok oglądało wielu żołnierzy alianckich lądujących na normandzkim wybrzeżu w godzinach porannych 6 czerwca 1944 roku. Lądowanie w Normandii czyli Operacja Neptun, była początkową fazą operacji Overlord, mającej za zadanie otworzyć front na zachodzie Europy Lądowanie rozpoczęło się właściwie już w nocy z 5 na 6 czerwca desantem spadochroniarzy na najważniejsze punkty strategiczne takie jak instalacje i mosty. Jednym z najistotniejszych zajętych mostów okazał się mały Most Pegaz który umożliwił w późniejszym czasie dalsze działania wojsk.
Właściwe lądowanie odbyło się w godzinach porannych 6 czerwca. Odbyło się ono na 5 plażach o następujących kryptonimach: Utah (amerykańska 4 DP ), Omaha ( amerykańska 1 i 29 DP), Gold (brytyjska 49 i 50 DP), Juno (kanadyjska 3 DP) oraz Sword ( brytyjska 3 DP). Największe straty desant poniósł na plaży "Omaha"( około 3 tysięcy żołnierzy). Było to spowodowane faktem, iż niemieckie stanowiska ogniowe zostały umieszczone na wysokich klifach oraz tym że większość czołgów mających wspierać piechotę zatonęła. Jednak całościowo desant przebiegł dobrze oraz sprawnie. Pozwoliło to stworzyć Sprzymierzonym przyczółek do dalszych działań bojowych. Obrona niemiecka która w ten dzień broniła wybrzeża była zbyt mała by powstrzymać desant ( siły niemieckie liczyły około 10 000 ludzi). Doborowe jednostki niemieckie nie wzięły udziału w starciu (oprócz 21 Dywizji Pancernej).W ciągu pierwszego dnia na plażach Normandii wylądowało około 175 000 żołnierzy oraz wiele ton sprzętu i zaopatrzenia. Była to największa operacja desantowa w dziejach.
Plaża w Normandii kilka dni po desancie. Alianci zaraz pa desancie nie posiadali żadnych portów. Dlatego zbudowano cały system portów pontonowych by zapewnić potrzebne środki do dalszych działań. |
Podczas operacji użyto wielu ciekawych broni i pojazdów. Oto kilka z nich.
Moździerz Petard zamontowany na czołgu piechoty Churchill nadawał się świetnie do niszczenia umocnień |
Kolejne zdjęcie czołgu Churchill z moździerzem Petard. Tym razem czołg przenosi wiązkę drewna umożliwiającą pokonanie okopów i rowów przeciwczołgowych |
Sherman DD- montowano na nim specjalne nagumowane fartuch umożliwiające pływanie oraz śruby napędowe |
Churchill AVRE wyposażony w szpulę materiału umożliwiającego poruszanie się po miękkim gruncie. |
Sherman Crab- czyli trał przeciwminowy. Łańcuch uderzając o ziemię detonowały miny umożliwiając bezpieczną przeprawę przez pola minowe. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz